Avui encetem una nova secció al blog. Serà un apartat semblant als que ja tenim, però la temàtica està molt més centra- litzada. "Cinema" és la nova secció que ara obrim, amb la qual pretenem, com a primer objectiu, fer un anàlisi més o menys específic de la pel·lícula "Salvador (Puig Antich)" (Manuel Huerga, 2006), que tracta, precisament, una part molt ressenyable del règim feixista espanyol, i que, entre altres coses, porta la música de l'emblemàtic Lluís Llach.

Aquesta primera presa de contacte amb la secció "Cinema" tindrà una durada d'unes tres o quatre entrades, on inclourem l'anàlisi de temes que es traten al film, fins i tot cançons que van ser composades a partir de la tragèdia de Salvador.



SALVADOR (PUIG ANTICH) - Manuel Huerga



























__1__FITXA TÈCNICA__

TÍTOL ORIGINAL: Salvador (web amb informació)
ANY: 2006
DIRECCIÓ: Manuel Huerga

GUIÓ: Lluís Alcarazo
PRODUCCIÓ: Jaume Roures
PRODUCCIÓ EXECUTIVA: Javier Méndez / Stephen Margolis
DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA: David Omedes
MÚSICA ORIGINAL: Lluís Llach
DIRECCIÓ D'ART: Antxón Gómez
MUNTATGE: Aixalà / Santy Borrincón



__2__FITXA ARTÍSTICA__

Daniel Brühl__Salvador Puig Antich
Tristán Ulloa__Oriol Arau
Leonardo Sbaraglia__Jesús
Leonor Watling__Cuca
Íngrid Rubio__Margalida
Celso Bugallo__Pare de Salvador
Mercedes Sampietro__Mare de Salvador
Olalla Escribano__Imma
Carlota Olcina__Carme
Bea Segura__Montse
Andrea Ros__Merçona



__3__SINOPSI__

Salvador Puig Antich, militant del MIL, viu els seus últims mesos abans de ser executat. Una detenció violenta va propiciar que el protagonista disparara un policia, amb tan mala fortuna que el va ferir de mort. Ara, el seu advocat, Oriol Arau, i les seues germanes miren de frenar la pena de mort que li ha segut imposada, encara que la necessitat per obtenir un cap de turc després de l’assassinat de Carrero Blanco, fa inútils els seus esforços.

Al llarg de la pel·lícula es relata la creació del MIL amb els records de Salvador i es mostra el context polític i la repressió franquista als últims anys del règim, sent aquest un moment de moviments polítics i necessitats de canvi després d’un silenci massa llarg.







__4__ANÀLISI__

De la pel·lícula podríem extraure molts temes significatius i amb molt de pes discursiu per a narrar la història, com ara la relació del protagonista amb el seu entorn (amb Merçona, la germana menuda, o les seues núvies, Cuca i Margalida). Malgrat això, centrarem l’anàlisi en l’explicació i enfocament d’uns temes concrets que reflexen la lluita davant la injustícia i la repressió de la dictadura, que és el tema que ens ocupa en aquest treball.


:: La Violència ::

La repressió del règim soferta pels sectors més liberals utilitzava la força per callar boques i mantenir la por al poble. Aquesta violència es veu agreujada als últims anys del franquisme, on els moviments armats de joves reivindicatius, com ara l’ETA o el MIL, són cada volta més constants.

Al film trobem una quantitat elevada de càstigs físics que reforcen aquesta idea. Podem posar com a exemple els moments de càrrega policial a les manifestacions que se’ns mostren al primers compassos de la pel•lícula, on la policia fins i tot arriba a cavall al lloc dels fets, jugant amb un clar avantatge davant els manifestants. A banda de la repressió policial que apareix en diverses manifestacions al llarg del text fílmic, cal destacar la magnitud d’aquesta obsessió per esbroncar els rebels, que arriba fins al punt de carregar de policies el soterrament de Salvador. En aquesta escena final, contrasta la quietud de l’interior del cementeri amb la lluita armada que es viu a fora, en una clara demostració del poc pes polític que tingué en el seu moment la mort d’un innocent.

Un altre tipus de violència, aquesta més indirecta, ix a la llum cada vegada que els agents especials de policia, aquells que veiem més a sovint durant la pel•lícula, ens mostren les seues característiques pràctiques, que a dia d’avui serien totalment condemnades socialment. A banda de la violència física que apareix cada volta que detenen algú (no hem d’oblidar que inclús Salvador és colpejat front una vidriera de forma totalment innecessària en el moment de la seua detenció), es fa referència a altres pràctiques més tapades, podríem dir, que evidencien l’actitud presa pel règim davant els opositors. Com a exemples podem triar dos informacions que se’ns donen; per un costat, la frase d’un dels inspectors de policia: “Recordeu que es tracta d’un grup molt perillós; si ens topem amb ells no ho dubteu, dispareu a matar”, sense tindre cap tipus d’informació clara i convincent sobre els delictes comesos pels militants del moviment; per l’altre costat, trobem al film dades sobre obrers que han mort arreu del país com a repressió del govern de Carrero Blanco, cosa que se’ns esclareix com a pràctiques secretes de les autoritats. Un cas clar és la mort d’un xic a qui van trobar amb propaganda contra el general Franco, que va caure d’un sèptim pis.

Hem d’esmentar també els abusos soferts a la presó, no sols les mostres de violència i autoritat amb Salvador en certs moments, sinó també els colps rebuts per alguns presos per a mantenir l’ordre dins del centre penitenciari.


No hay comentarios:

Publicar un comentario